Úklid je přehlíženou popelkou. Přitom co do množství lidí, které zaměstnává, a také sumy peněz, která se v něm každý rok „protočí“, patří k největším odvětvím.
Chybí prezentace úklidu jako oboru
Úklid je přehlíženou popelkou. Přitom co do množství lidí, které zaměstnává, a také sumy peněz, která se v něm každý rok „protočí“, patří k největším odvětvím. Jako jedno z nejdynamičtějších odvětví v Evropské unii má obrat mnoha milionů EUR a zaměstnává miliony pracovníků většinou v malých podnicích. Uklízet se totiž musí všude.
Zároveň ale patří k těm službám, které dokud fungují, jsou pro uživatele prakticky „neviditelné“. Vnímat jejich potřebnost začnou až ve chvíli, kdy nejsou prováděny pořádně či zcela chybí.
K „neviditelnosti“ úklidu coby respektuhodného oboru přispívá v tuzemských podmínkách i skutečnost, že mu chybí veřejná prezentace v podobě zavedeného fungujícího specializovaného veletrhu. „To by se mělo letos změnit“, slibují organizátoři veletrhu AFC – All For Clean, který si svou premiéru odbude koncem září.
Situace v zahraničí
Za hranicemi nejsou veletrhy zaměřené na úklid a úklidovou techniku nic až tak výjimečného. Kromě velkých mezinárodních veletrhů typu CMS či Interclean probíhá v zemích na západ od nás řada lokálně zaměřených veletrhů (dobrým příkladem může být například Velká Británie). V Česku již delší dobu žádná akce tohoto typu neproběhla. Pokusy tu byly, ale zanechaly po sobě jen rozpaky.
Naše zkušenosti z předchozích veletrhů
Před čtyřmi lety se uskutečnily dvě veletržní akce deklarující své zaměření na úklidový průmysl. První byl veletrh FOR WASTE&CLEANING na letňanském výstavišti, druhý CLEAN Expo na výstavišti v Holešovicích. Obou těchto akcí se zúčastnil i časopis ÚKLID+ČIŠTĚNÍ. Nejen jako mediální partner, ale i jako jeden z vystavovatelů.
Problémy, se kterými se obě akce potýkaly, jsme tak měli v redakci doslova „z první ruky“. Problémem obou veletrhů z hlediska účastníků z úklidové branže bylo, že úklid tu hrál druhé housle.
Veletrh zaměřený na odpad
V případě veletrhu FOR WASTE&CLEANING šlo o akci zaměřenou především na ono slovíčko „waste“ v názvu – tedy na odpadový průmysl. Úklid tu poněkud zanikal – nakonec i vzhledem k ne právě vysoké účasti vystavovatelů z tohoto oboru.
Úklid jako součást fitness oboru
Veletrh CLEAN Expo na holešovickém výstavišti byl zase jen „trpěným“ přívažkem k tematicky absolutně nekorespondujícímu veletrhu Fitness Expo, jemuž patřila většina prostoru výstavní haly.
Na konec haly, kde se na skromném prostoru nacházely stánky vystavovatelů z úklidového oboru, dorazilo jen pár návštěvníků – a ti sem zabloudili spíše omylem než ze zájmu.
Kdo by snad na veletrh vyrazil plánovitě, měl by problém ho najít – organizátor jaksi zapomněl veletrh CLEAN Expo jakkoliv prezentovat. Jak přímo v rámci Výstaviště (informace o něm chyběla na vstupní bráně i na panelech uvnitř areálu), tak v rámci reklamní a informační kampaně.
Veletrh Clean Expo skončil rozčarováním a další ročník už neproběhl. Z veletrhu FOR WASTE&CLEANING vypadlo slůvko CLEANING a s ním i náznak zaměření na úklid, který předtím měl. A dlouhé tři roky se tu žádný veletrh zaměřený na úklidový obor nekonal.
Úklidový veletrh jinak
Letos je ale vše jinak. Od 24. do 25. září se v Kongresovém centru ALDIS v Hradci Králové uskuteční první ročník veletrhu AFC (All For Clean) 2015, který bude zaměřen čistě a jen na úklidový obor a nebude jen „přívažkem“ k další sadě souběžně probíhajících veletrhů.
„Chtěli jsme, aby měl úklidový obor svou samostatnou akci – a tak nám nezbylo, než se do jejího pořádání pustit sami,“ říká s úsměvem Radovan Anděl, spoluzakladatel úklidové firmy Andílci s. r. o., která veletrh pořádá.
Veletrh AFC 2015 nabídne řadu novinek z oblasti čisticích technologií, chemie, pomůcek a služeb. „Veletrh AFC je koncipován jako prostor pro prezentacidodavatelů vybavení pro profesionální úklid a jako kontraktační výstava.
„Místo, kde se dodavatelé mohou setkat se svými potenciálními klienty z řad úklidových firem,“ vysvětluje Radovan Anděl. Chybět nebude ani zajímavý doprovodný program.
Organizátoři veletrhu AFC 2015 rozhodně nechtějí, aby se z této akce stal jen další „výkřik do tmy“. „Naším cílem není uspořádat jednorázovou akci, ale založit dlouhodobou tradici profesního veletrhu, který se bude konat každý rok,“ potvrzuje Radovan Anděl.
Radovan Anděl: „Není důvod, proč by úklid neměl mít svůj veletrh“
Úklidová firma Andílci s. r. o. nemá o zákazníky nouzi a má samé dobré reference, zároveň ale nepatří k žádným „gigantům“ – zaměstnává něco málo přes dvacet lidí.
Přesto se právě tato menší firma pustila do úkolu, který se zatím nepodařilo uspokojivě vyřešit mnohem větším a z hlediska oborové specializace zdánlivě povolanějším řešitelům: Uspořádat úklidový veletrh. „Myslím, že důvodem, proč tyto akce neměly velký úspěch, bylo to, že je nepořádali lidé, které toto odvětví zajímá. Chybělo tomu srdce,“ míní Radovan Anděl.
Kromě srdce a znalosti úklidového oboru mají navíc pořadatelé z firmy Andílci s. r. o. i zkušenosti s tím, co obnáší uspořádání akce, kde se má sejít větší množství lidí na jednom místě. „Dříve, než se stal úklid součástí našeho pracovního života, jsme se zabývali pořádáním kulturních a společenských akcí,“ potvrzuje Radovan Anděl.